tisdag 28 januari 2014

Måste nyttig mat vara tråkig?

Är du också en av dem som har kvar 90 talets tråkiga nyttig mat som referenspunkt när du tänker på äta nyttigt eller som man säger i träningsvärlden, eat clean.

Svaret är kort nej. Information och kunskap är makt och en stark framgångsfaktor när det gäller dina träningsresultat. Sedan handlar mycket om hur mycket mat du stoppar i dig överlag. Du kommer aldrig bli rippad om du stoppar i dig 1000 kcal mer än vad du gör av med.

Genom att ta reda på hur mycket kalorier du behöver per dag kan du styra din vikt upp och nedgång, men det kräver dedikation, men du behöver inte äta tråkigt för att du skall bli vältränad eller rippad.  Du kan ta reda på det genom lika sidor på nätet men för att få 100 % koll så rekommenderar jag dig att kontakta en PT som räknar ut det här till och kan hjälpa dig att komma igång med din träning enligt dina önskemål.

Jag är 191 cm lång, väger 100 kg, har ett jobb där jag går en del och har en genomsnittlig ämnesomsättning, vill säga varken hög eller låg. Jag har räknat ut för att bibehålla min kroppsvikt behöver jag äta ca 3400 kcal. Sundaste sättet att antingen gå ner i vikt eller gå upp "lean musclemass" är att antingen kapa eller addera 500 kcal från det. Just nu kapar jag lite vikt och håller mig på ca 2931 kcal. Men tränar jag så äter jag efter det. Tränar jag hårt 60 min styrketräning så får jag addera ca 600 kcal för att inte tappa min muskelmassa.

Håller du en bra vikt och en bra kroppsfettsprocent och vill öka din muskelmassa utan att lägga på onödigt fett skall du äta som sagt ca 500 kcal mer än ditt dagsbehov så det finns utrymme att bygga musklerna på.

Som sagt det här inlägget håller jag väldigt basic och återkommer i ämnet om och om igen. Måste man då äta riktigt äckla saker för att forma drömkroppen? Svaret är enkelt....

Nej det behöver du inte. Där emot skall du investera i att äta bra råvaror och inte processat skit. Jag håller en kostlinje som är oerhört strikt söndag-fredag och lördag är min ätardag. Kort sammanfattat har man en dag i veckan där man överskrider kaloribehovet för att inte sätta kroppen i ett svältläge och vänja sig vid ett kaloriunderskott. Mer om det konceptet i senare inlägg.

Sätt dig ner och fundera på vad just DITT mål är. Kapa kroppsfett, bygga muskler, går ner ett par kilon, kapa kilon inför match etc. Sedan se till att äta bra råvaror. När du handlar gå längs väggarna där har du frukt/grönsaker, kött/fisk och mejeriprodukterna. Allt som är bra för dig i gångarna finns det skitet som är processat och fullproppat med E ämnen, transfetter osv. Ämnen som våra kroppar inte är gjorda för att använda oss av.

Protein skall finnas med vid samtliga mål av så många anledningar. Det höjer ämnesomsättningen, förhindrar muskelnedbrytning etc., sedan bör du ha med goda fetter så som nötter, avokado, olivolja etc. och bra kolhydratskällor så som sötpotatis, grönsaker och eventuellt fullkornsprodukter. Flertalet kostrådgivare och PT´s avråder att ha både kolhydrater och fett samtidigt då det blir för komplicerat för kroppen att bränna bort överflödigt fett, man sänker alltså ämnesomsättningen. Jag personligen har oftast alla 3 på min tallrik när jag äter men har då mindre av den ena källan men alltid mycket protein.

Vill säga 50 % protein 30 % fett och 20 % kolhydrater. Det är ett recept som har fungerat för mig för bygga muskler och bränna onödigt fett, men receptet kan ha en effekt på mig och en annan på dig. Allt beroende på hur mycket du tränar och vilken kroppstyp du har. Återigen kontakta en kostrådgivare eller en bra PT för att få hjälp.




ANYWAY!

Här kommer ett par goda, bra måltider som visar att "eat clean" inte behöver vara tråkigt.

 
Här har ni kalvfärsbiffar med smörsteka champinjoner och rödbetsmos. Rödbetsmosen gjorde jag med morrötter och palsternacka. I med en liten klick RIKTIGT smör INTE margarin. Rödbetor är guld värt för alla som tränar.

Med riktiga råvaror behöver man inte såser och annat skit för få maten att smaka bra. Visst äter jag sås det är gott men jag gör den själv oftast med yoghurt som bas. Men du kan äta en klassisk bea men försök göra den själv, då vet du vad du får i dig sen hänger allt på mängden du häller upp på din tallrik.

Men sen kommer sötsuget mitt i veckan, hur gör du då men vill inte sabba dina träningsresultat. Personalen på MM Sports i Malmö gav mig ett bra tips. Man tog deras Doubble rich choclate Cassein protein med mjölk, vispar och ställer in i kylen och ett tag senare har du en nyttig och GOD chokladpudding utan en massa socker och annat skit. Eller så kan du göra en lchf snicker. Du behöver 86 % choklad (jag använder Marabous), en handfull jordnötter och 1 dl
jordnötssmör. Smälter 50g choklad och häller i en form och lägger sen in formen i frysen. När den har stelnat tar jag ut den, brer på jordnötssmör, häller på jordnötter och smälter sen resten av chokladen och häller på, sen in i frysen igen. När allt har stelnat skär du 10 bitar då innehåller var bit ca 130 kcal och eftersom alla ingredienser är naturliga räcker oftast en bit till kaffet när du sitter i TV soffan och vips så försvinner sötsuget. Inget socker, ingen karamell, inga
transfetter. Du kan byta ut jordnötterna till "renare" jordnötter, jag valde de här då en del av intäkterna går till forskning mot prostatacancer.

Häng med här på bloggen då jag kommer dela med mig av massor med middagstips, kosttips, snacks och andra saker som gör att du kommer nå drömfysisken.

Vi ses i gymmet eller på mattan :)

Wennberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar