måndag 10 september 2012

Motgångar

Känns det som att hela världen är emot dig?

Ibland går inget som man har tänkt och det känns som om man är utsatt för konstant otur. Men tänk på att du blir starkare som person varje gång du du kommer övervinner en motgång.Tänk ut vad det värsta är som kan hända dig och se dig själv klara av det. Då kan ingen motgång knäcka dig.

Det låter poetiskt vackert och naivt men det ligger en sanning i det. Du bestämmer själv när du ger upp. Vilken yttre faktor är det som kan få dig att känna att det är dags att ge upp? Visualisera den och se dig själv klara av det. Viljan och hoppet är de sista som lämnar oss.

Du har huvudrollen i ditt liv, alla andra är bara statister. Jakten på dina drömmar och mål kommer att vara krokig och full av motgångar. Ställ in dig på det redan nu för om motgångarna redan är med i beräkningarna mot målet, så blir de bara ett delmål som klaras av. Låt motgångarna bli en energi som bara skall klaras av för att komma till ditt mål.

Det här låter mycket lättare än vad det är. En motgång kan verkligen ta all din energi och få dig att tappa all motivation. Oftast ger man upp sina mål när man stöter på en motgång. Motgångar kommer du att stöta på och de kommer att pröva din passion och din beslutsamhet för att lyckas.

Jag fick en motgång för ett tag sedan. Jag förlorade 50.000 kr i en lägenhetsaffär mot vad jag betalade för den. Det kändes riktigt surt. Genast började tankarna om vad jag kunde ha gjort med pengarna, men sen tänkte jag att det kunde gått värre, jag kunde ha förlorat ännu mer. Går jag under för att jag förlorade 50.000 kr? Nej, det gör jag inte, Lägenheten blev såld, jag kunde flytta till mitt drömhus med min kära sambo - ett mål uppnått! Visst får jag betala av två år längre på mitt lån för att jag förlorade 50.000 kr, men jag skall leva till jag är 100 år gammal och då känns två år inte så mycket.

Motgångar är hemska, men vad vore livet utan dem? Utan motgånger hade du aldrig vuxit som person. För varje gång du övervinner en motgång blir du starkare som person. Du använder tidigare erfarenhet för att vinna över den nuvarande motgången. Möt varje motgång som en tävling och det är du som skall springa först över mållinjen! Ingen kan få dig att lägga av i jakten på dina drömmar.





Mount Everest



 Det som inte dödar mig gör mig starkare
- Johann Wolfgang von Goethe







Tänk efter lite, allt som har verkat omöjligt har någon annan lyckats med att förverkliga. Människan har bestigit världens högsta berg, vi har landat på månen, varit på havets botten, skapat demokrati, klonat får och hittat botemedel till många sjukdomar. Ingen av de här bedrifterna lyckades någon med på första försöket. Någon gav sig fan på att det här skulle de lyckas med. Det har funnits folk som har sagt till dessa pionjärer att deras mål var omöjliga, men efter flera motgångar så lyckades man.

Vad är ditt mål? Slår det en månlandning? Om inte, så kan det bli förverkligat, men du kommer att möta motgångar. Ha med det i beräkningen redan från början så är det bara en del av resan när du söker dig mot dina mål. Dock måste du tro på dig själv. Tron har flyttat berg, satt människor på månen och skapat hur många uppfinningar som helst. Alla världens genier har haft motgångar, du kommer också att ha det, men det är i motgång som vi växer. Det får oss att tänka ut nya lösningar för att nå våra mål.

Välkomna motgångarna när de kommer, föreställ dig vad det värsta är som kan hända och se dig själv övervinna den situationen så kan inget stoppa dig. För har du tron på dig själv så kan ingen yttre faktor stoppa dig och det är kraft du inte kan köpa med pengar.

Känner du igen dig? Ibland kan motgången verkligen kännas omöjlig att  övervinna men det går!



















Sätt ett mål - ge aldrig upp - jobba som fan!
/Wennberg
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar