lördag 1 september 2012

Runkeeper - Tacka fan för den appen!

Har du svårt med löpningen?

Är du som mig, en vanlig människa med vardagsproblem så som dagishämtningar, räkningar att betala, pengarna tar slut den 20:e, för få timmar på dygnet, ett jobb du måste vara på? Du känner att du vill komma igång med träningen men det känns som om du inte har tid att komma igång?

Jag har bestämt mig för att träningen skall ha en plats i min vardag, oavsett vad! Helt ärligt, det är mer komplicerat att pussla in träningen i vardagen när man har barn, men det går! Om inget annat, använd barnen som vikt ;)

Börja med mitt inlägg om reklamträning  så har du kommit igång. Sedan är det ganska enkelt om du bara vill motionera. Köp ett par löparskor och ladda ner Runkeeper (en gratis app) Den hjälper dig i alla lägen. Den berättar hur långt du har sprungit och hur länge du har sprungit. Den har en del program som du kan följa och löpning är något som du snabbt märker resultat i.

Problemet är ofta att första gången går man ut för hårt och för enkelt. Ett forum som hjälpte mig när jag körde fast i löpningen var jogg.se  Där finns mycket kunnigt folk som kan hjälpa dig med alla frågor du har när du har kommit igång. Men jag rekommenderar runkeeper, den är perfekt som träningskompis.

Börja lugnt, max 15-20 min. När det blir för tungt, sakta ner och gå lite tills pulsen sjunker och när du hittar andningen igen så börja löpa så sakta igen. Många som springer tänker för mycket på hur det känns i bröstet vilket kan skapa en obehagskänsla. Jag tänker mer på fötterna. Tänk på löpsteget och hur fötterna landar efter varje steg. Andningen kommer då automatiskt. Du andas alltid utan att tänka på hur det känns. Koncentrera dig mer på fötterna så kommer andningen naturligt.  Det är mitt bästa tips när man skall komma igång med löpningen.

Jag försöker springa ca två gånger i veckan. Antingen som en del i min styrketräningen eller bara ut och springa i naturen, men alla har vi olika mål med träningen. Jag använder löpningen som en variation och komplement till min styrke- och kampsportsträning. För mig är även löpningen en form av meditation. Jag kopplar bort allt och lyckas få en känsla av lugn i kroppen när jag är klar. Löpning är tidseffektivt och kostar ingenting förutom ett par (bra) löparskor.

Ladda ner runkeeper, snöra skorna och ut och spring. Börja te.x. med programmet "easy 20 min run" och när du blir bekväm med det så utmana dig själv i ett annat program.Tänk på att alla som är ute och springer ser löjliga ut, så bjud på det!

Sätt ett mål - utmana dig själv - kämpa som fan
 /Wennberg 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar