lördag 18 maj 2013

Mental uppladdning

Det finnas vissa situationer och händelser i livet som kräver att man har en mentaluppladdning för att man skall kunna maximera sin prestation oavsett om det handlar om en idrottsevent eller en föreläsning.

Många ignorerar det här och låter sig ätas upp av ängslan som kommer i magtrakten ju närmre man kommer dagen då det är dags att prestera. Du är inte ensam om att inte ha en aning om vad jag menar och det är därför jag startade den här bloggen.

Jag vet själv vilken inverkan och resultatutveckling det har gett mig att använda mig av mental träning och uppladdning. Vad du än bestämmer dig att satsa på i livet så måste du ha en plan. En plan som du skall se kristallklart i ditt inre. Ju oftare du ser bilden av ditt mål ju mer kommer du att trigga hjärnan att söka efter event, händelser och personer som kommer att hjälpa dig att nå dit.

Hjärnan är fantastisk med att hitta saker när den vet vad den skall leta efter. Ingen har blivit framgångsrik genom att slumpmässigt vandra omkring i livet helt utan mål. En sak du måste förbereda dig på också är att många människor inklusive de du tror är dina vänner kommer försöka att få dig att sluta jaga dit mål. Läs gärna mitt andra blogginlägg om krabbmänniskor, människor som direkt eller indirekt vill sabba dina drömmar och mål. Klicka HÄR för att läsa om krabbmänniskor.

Men när du väl har bestämt dig skall du ladda dig med all motivation du kan. Det mentala får inte försummas. Beroende på vad jag är ute efter använder jag av olika mental triggers för ladda mig med energin som skall ta mig till mitt slutmål. Men tänk på att det är bara DU som kan ta dig hela vägen, det är du som väljer om du tänker påverkas av människor och händelser som kommer att inträffa under jakten på ditt mål.

Jag har hittat ett you tube klipp som jag har konverterat om till ett mp3 format som jag lyssnar på om och om igen. Jag visualiserar mina mål och fyller mig med energi av alla tänkbara scenario som kan uppstå i jakten på mina mål och jag visualiserar att jag framgångsrikt tar mig till mitt mål. Jag lyssnar på klippet till och från jobbet, innan träningen och när jag har en stund över när som helst. Det är min mentala energi boost. Klippet kan ni se HÄR

Likaså innan jag skall springa lyssnar jag på klippet och efter klippet stänger jag ögonen, ser rundan jag skall springa, känner hur tufft det är i bröst och lår under tiden och hur jag genomför rundan med det önskade resultatet.

Mental träning kan du ta hur långt som helst. Det jag beskriver nu är en mycket liten del och jag kommer att beröra ämnet med många inlägg framöver. Jag använder mental träning för mina kampsports elever, mental träning är det mest underskattade träningsmedlet inom all idrott i min åsikt.

Visualisering kan du göra hur kort och hur lång som helst. Visualisera hur mötet kommer bli och att allt gick bra och tappar du tråden visualisera att du snyggt lägger en skämtsam kommentar som ger dig andrum att lägga en retorisk paus innan du hittar tillbaka till din tråd. Visualisera när du åkte fast på det armlåset på träningen men den här gången kontrade du snabbt och la ett nytt lås själv. Ju fler detaljer du lägger in i din visualisering ju lättare kommer hjärnan ha för att hitta lösningen när situationen väl uppstår då hjärnan inte kan skilja på fantasi och verklighet.

Som sagt kombinationerna är oändliga. Så kom ihåg att ladda dig med positiv energi. Ha små bilder på ditt mål i plånboken, i bilen och i träningsväskan som hela tiden ger din hjärna impulser att söka efter lösningar på att ta dig och ge motivation att ge allt du har inför var situation som kan ta dig längre fram mot dina mål.

Kortfattat. Folk kommer försöka säga att du inte klarar av att nå ditt mål. Kan folk inte nå det själva kommer de vara så avundsjuka för att du ens försöker så de kommer lägga all kraft på att få dig att sluta jaga ditt mål.

Gör en liten ritual som du använder för att stärka dig själv inför alla olika situationer. Försök hålla den så exakt som möjligt för att synka den med att det här gör JAG för att ladda MIG själv inför den här situationen.

Visualisera ofta för att synka det fysiska - mentala och själsliga handlingarna med varandra.

Sätt ett mål - ladda dig med motivation - Ge aldrig upp!
/Jimmy Wennberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar