onsdag 15 maj 2013

Svartbälte

Vad är det mystiska med svartbälte?

Det symboliserar hårt arbete, dedikation, uthållighet och en stark mentalkraft. Det symboliserar även att någon är väldigt grym på att använda sina händer och fötter som vapen.

Men att förtjäna svartbälte i någon kampsport oavsett om det är Karate eller BJJ så är inte de fysiska kunskaperna det viktigaste. Missförstå mig inte kan du inte demonstrera att dina verktyg har precision, kraft och snabbhet så kommer du inte bli belönad med svartbälte.

Dock tycker jag att en person som har förtjänat svartbälte har visat oerhört prov på mod, tålamod och dedikation. Att få svartbälte kräver en oerhörd förmåga att kunna hänge sig själv med yttersta disciplin och vinnarattityd.

Det kan kännas överväldigande att som nybörjare att smälta allt som skall presteras för att du skall få svartbälte men svartbälte är bara ett delmål, du måste se kampsportsträningen som en livsstil och ta ett delmål i taget. Är kampsporten din livsstil så kommer bältena till dig efter den tid och det engagemang du har investerat, i slutändan säger dig bara bältet hur mycket du har kunnat uppvisa ur systemet inte hur du är som person eller fighter.

Det är inte så många av kampsporterna som sysslar med mentalträning vilket jag personligen tycker är den viktigaste faktorn i användandet av sina kampkunskaper. Alla är inte födda med en given "killer instinct"

De som inte har det måste få den tränad med mental träning, i mitt eget fall krävdes det åratal av mental träning för att lita på mig själv och synka mina fysiska kunskaper med min mentalitet. I Hurricane Combat Arts är mental träning något väldigt viktigt och när jag kom i kontakt med det började jag på egen hand att läsa allt som rörde mental träning och 2012 började jag läsa om Mental träning på Linne universitet för att ta kunskaperna ett steg längre med hopp om att inom snar framtid bli mental rådgivare i konfliktfyllda yrken och inom Kampsportsvärlden. Jag har inriktat mig på prestation under press (maila mig här, för att få mer info om hur er klubb/organisation kan få nytta av det)

Men nu skulle inlägget handla om syftet med svartbälte. I min personliga åsikt har de personer som förtjänat svartbälte visat att de besitter en oerhörd disciplin, engagemang och viljestyrka. Det krävs oerhört mycket av en människa att fortsätta motivera sig och ta sig till varenda träning och pressa sina gränser till det yttersta var gång. När man har visat prov på att man har förtjänat sitt svarta bälte har man också visat att man är en människa med oerhört stark karaktär då man har hängivit sig under flera år åt en sak och slutfört sitt mål eller delmål. Träningen och kunskapskraven tar ju inte slut här och det är nu den riktiga resan början, när du har finslipat dina bastekniker till sin yttersta spets är det nu dags att applicera dem i lite mer avancerade former vilket också kräver engagemang och disciplin.

Många vill ha svart bälte för att skryta med inför sina vänner, men då faller syftet med bältet. Bältet är ett kunskapsbevis och en gåva för att du som person har hängivit dig åt en sak år efter år. Du har tagit igenom dig flertal motgångar, motivationsbrist och hjälpt andra att utvecklas. Bältet är ett tecken på tacksamhet från kampsporten till dig för att du har uthärdat dig och visat prov på ett oerhört engagemang och pressat dig själv för att forma dig till en bättre människa än vad du var innan du började träna.  Du har bevisat att du har vad som krävs för att fullfölja ett hårt engagemang och överkomma motgångar

Det är en väldigt liten procent del som hänger sig till sin kampsport och belönas med svartbälte, de flesta slutar för att det tar för lång tid innan man får sina olika bälten och att det ställs krav på dig som utövare att för fina dina tekniker och spendera många långa och svettiga timmar i klubblokalen för att utvecklas. Det är precis som allt annat, du blir inte body buildare på kort tid det krävs åratal av specifik kost och näringslära, gå förbi sin bekvämlighetszon i basövningarna och att hela tiden även på fritiden förfina dina poseringar och förhindra din muskelnedbrytning. Med kampsport handlar det inte bara om det du presterar i klubblokalen, det handlar om hur mycket du engagerar dig i att utveckla dig själv när du inte är i klubblokalen. Hur mycket lägger du ner på dina bastekniker var dag, tar du några minuter här och där för att för fina en specifik teknik eller övning, lägger du mer tid på att förbättra det du är dålig på än det du är bra på?

Jag tror att människor som ger allt och lyckas vara så dedikerade i sin träning så de når svartbältesgraden är människor som utvecklar en oerhörd självkännedom och lyckas bryta alla sina mentala barriärer. Har du orken att fullfölja din träning till att ta svart bälte så kan du genomföra alla mål du vill genomföra. Har du en gång engagerat dig så mycket som du måste göra för att få din instruktörsgrad så kan du genomföra allt, det är bara dra dina erfarenheter från den här händelsen och fylla dig med ny energi och tackla nästa mål och inte låta något stå i vägen även om det kommer motgångar.

Jag fick erfara en bitter smak av misslyckas när jag skulle testa mig för svartbälte. Jag trodde jag var redo för att testas för svart bältet. I Hurricane Combat Arts är instruktörstestet indelat i massor av test. Ingen av testen får misslyckas. Du skall visa att du besitter alla kunskaperna teoretiskt, praktiskt, fysiskt och mentalt. Jag åkte från Malmö och de 15 timmar det tog för att komma till Las Vegas. Eftersom jag hade åkt så långt trodde jag att det var lite till min fördel. Jag hade tränat dagligen och engagerat mig allt jag kunde för min utveckling inom Hurricane. Så när jag kommer till Las Vegas tog vi ett par dagar och strosade runt i Las Vegas. Sedan kom testdagen. Jag blev nervös och var inte så mentalt förbered som jag trodde, jag intalade mig själv att "det går som det går"

Det började bra. Jag klarade all teori och baskunskaperna satt bra. Sedan kom del två i testet. Jag skulle visa upp något som kallades blendning. Vilket innebär att blanda slagserier och korta ner dem så att de flyter bättre. Jag tappade räkningen, sedan i stressen av att "det här kan jag, varför tvekar jag?"    Allt blev bara kaos, jag blev arg och frustrerad. Inget gick som jag ville och jag hade aldrig varit så dålig som jag var nu, stressen vann över mig. Min instruktör tog fram mitt certifikat så att jag kunde se det och rev det mitt i tu. "Sorry, you failed" 

Ångesten var enorm. Besvikelsen var ännu värre. Jag kunde det här, varför sket det sig. Resten av resan med träning kändes bitterljuv. Även om jag fick svälja att testet går ut på att visa alla sina kunskaper felfritt kändes det för jävligt att misslyckas på något som jag tyckte var enkelt. Efter två veckor var det dags att åka hem. Med massor av ny tränings erfarenheter och nytt material.

Ett tag kändes det som att det var dags att kasta in handduken. Men på planet hem till Malmö läste jag i en Geoff Thompson bok, Fear, the friend of exceptional people
. Det var dags att vända de negativa tankarna in till något positivt. Jag tog ångesten och besvikelsen och använde det som drivmedlet och la min träning i en ny växel. Jag slutade med vissa tv program och skar in på andra nöjen. Löpturer, teknikträning och mentalträning blev hur jag spenderade dagarna efter jobb. All dedikation i mitt liv gick till att förbättra mina Hurricane kunskaper, målet var att göra ett felfritt graderingstest.

Det tog mig två år innan jag fick chansen igen. På planet till Las Vegas gick jag igenom allt i huvudet som gick fel förra gången och jag såg mig själv göra alla moment felfritt. Jag gick igenom alla känslor och scenarion som kunde uppstå och jag föreställde mig att jag klarade det felfritt. När jag kom till Las Vegas högg jag min instruktör och tog två dagar och gick igenom alla osäkerheter och drillade dem till det var ren perfektion.

Testdagen kom och teorin gick bra, basteknikerna gick bra, blendingen gick bra, sparringen gick bra, provet med improviserade attacker gick bra, fystetsterna gick bra sen kom sista momentet attacker som kom från alla håll som man var tvungen skydda sig mot med fart, kraft och precision. Jag hade aldrig varit så slut i mitt liv! Jag var fysiskt och mentalt trött sen kom det. "Final test" Va fan ett test till? Men det var mer en ritual. Jag skulle stå med ett ägg mellan knäskålarna med utsträckta armar och böjda ben medan alla instruktörer piskade mig med mitt bälte som jag skulle få, ägget fick inte knäckas då bröts testet. Jag skakade och höll emot med allt vad jag var värd. Det var tufft men jag klarade det.

Jag började träna Hurricane april 2002 i september 2008 blev jag graderad till svartbälte och fick titeln, Full instructor. Jag var så stolt över vad jag hade åstadkommit. Jag fick en ny kraft och en ny glöd i träningen och idag vill jag utveckla mig ännu mer. Att få erkännandet i träningen sporrade mig mentalt. I alla mål jag har satt upp i livet använder jag mig av samma engagemang som jag gjorde när jag tränade inför mitt svarta bälte.

Så kortfattat, vill du ha något, investera allt du kan och skär bort onödig lyx så som tv tittande och pubrundor som du ändå inte kan ha någon nytta av i livet. Vill du sitta på ålderns kant och ångra att du aldrig fullföljde dina mål. SATSA ALLT!

Det är inget mystiskt med svartbälte, bara hårt arbete!

Sätt ett mål - satsa allt - ge aldrig upp!
Jimmy Wennberg


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar