fredag 10 maj 2013

Så naturligt det går

Ni som har följt bloggen ett tag vet jag gillar lyfta fram produkter, företag och personer som står för något bra.

I jakten på min Dolph kropp vill jag äta så naturligt som möjligt. Halvfabrikat finns knappt i mitt liv längre. Sedan jag började med min LCHF kosthållning har jag aldrig mått bättre. Många tror att LCHF handlar om att hinka i sig feta såser och bacon men det är långt från sanningen.

Man menar att produkterna man stoppar i sig skall vara så naturliga som möjligt och fettet skall vara riktigt fett från riktigt smör, avokado, animaliskt fett eller vispgrädde för att nämna ett par fettkällor. Det pga. av att vår kropp är gjord för att smälta och förbränna de här typerna av fett. Sedan 80 talet blev fett bannlyst och tallriksmodellen blev introducerad.

Det många glömmer är att vi behöver fett för att bränna fett, jag kan personligen säga sedan jag bytte till feta mejeriprodukter, Bregott och fetare kvarg har min fettprocent rasat, det har inte gått snabbare att bränna fett än när jag började med min LCHF kosthållning.
LCHF Frukost



LCHF kallas också njut metoden och det kan jag hålla med om. Så har ni problem med tappa fett/vikt, trög mage etc. pröva gå på LCHF ett tag och se att det kommer bli mycket bättre för er. Nu skulle inlägget inte handla om LCHF utan om naturliga produkter.

Har ni tid och se en 45 min dokumentär som kommer ställa allt du visste om kost på pottkanten så rekommenderar jag starkt den här videon.

Jag håller en ganska liberal LCHF som tillåter kolhydrater från t.ex. morrötter, rödbetor, bananer, frukt och sötpotatis vilket mer kan liknas Fredrik Pauluns LCHQ (Low carb high quality) Det här eftersom jag ligger på mellan 4-6 träningspass i veckan.

Så jag vill ha så naturliga produkter som möjligt och kom över ÖSPABs olika sortiment av äpple produkter. Oftast är innehållsförteckningen.... Äpplen.. Jag har tidigare gjort en "reklam" för dem då jag provade deras äppelcidervinäger som var riktigt nice på salladen.

Senaste skörden av Öspab produkter
Nu när jag kom dit hade de ett helt hav av olika naturliga produkter. Äpplemust (färskpressade äpplen i bag in box eller flaska) Helt utan sötningsmedel eller annat skräp. Torkade äpplen i bitar som man skall blanda i sin müsli, äpplesenap och äpplechips blev några av mina fynd. Inga konstgjorda ämnen, inga sötningsmedel allt är helt naturligt. Sortimentet kan ni hitta i större stormarknader så som Coop Forum, Ica Maxi och City Gross men jag har även sett produkterna hos Tasty House (Burlöv) och Kahls Kaffe.

Visst är de kanske någon krona dyrare men är det en sund kropp du är ute efter och bättre resultat i träningen kan jag varmt rekommendera de här produkterna. Jag köpte det här produkterna i deras växtvaruhus som de har i Lund, Östra sönnarslöv, Hässleholm och Karlskrona. Då passade jag och min sambo på att handla amerikanska blåbärsplantor för att odla egna blåbär :)

Våra blåbärsplantor
Det var ganska intressant när TV programmet plus gjorde en planteringsjords test mellan olika stora växtföretag och ÖSPABs som var den billigaste blev också utnämnt som den bästa jordsorten. Så nu har vi planterat 3 buskar med amerikanska blåbär, jag längtar tills de slår ut.

Så återigen pröva de här produkterna och märk skillnaden i era resultat både fysiskt och smakmässigt. 

Som avslutning måste jag citera Jamie Oliver
"Om du läser på en innehållsförteckning och det liknar en kemilektion. Köp inte produkten"

Train hard - Eat clean - Get ripped
/Jimmy Wennberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar