fredag 17 maj 2013

TRX - Ett par snöre som gör dig vältränad

Många som vill bli vältränade går till gymmet planlöst och försöker använda fria vikter och maskiner och tror att de skall få en bra vältränad kropp ut av det.

Missförstå mig inte viktträning är bland de bästa sätten att forma sin kropp på men det kräver en oerhörd självdisciplin och en bra plan. Viktträning kräver en god struktur för att undvika skador och så som all annan träning är kosten huvudnyckeln för att träningen skall lyckas.

Jag använder mig själv av viktträning och tycker att det är riktigt roligt men många går till gymmet planlöst och efter ett tag tränar man på måfå och resultatet blir då där efter. Mitt råd är att anlita en PT som gör upp en plan med din fysik och följ den för att nå din drömkropp eller om det är ett specifikt resultat du är ute efter så som en viss tid på att springa milen.

Men, om det ovanstående känns övermäktigt vill jag starkt rekommendera gruppträning. Gruppträning kan vara klasser på gym eller kampsportsträning t.ex. Där en instruktör leder och planerar klasserna och ansvarar för att ge dig tillräckligt med motivation för att du skall själv motivera dig att ta dig till klasserna och jaga din drömkropp.

Utbuden på gymmen är enorma och jag skall kort berätta om något jag tycker är ett fantastiskt träningsredskap som kallas TRX. TRX utvecklades av en f.d. Navy SEAL soldat som ville kunna träna ordentligt utan att behöva släpa med sig ett helt gym. TRX är mobil och väldigt lätt att ta med sig vart du än går.

TRX använder sig av två "rep" med handtag som är fast i en ankarpunkt som är fast i taket. Du använder din egen kroppsvikt som motstånd. I och med att du gör det kan du hela tiden justera motståndet. Det blir tyngre ju närmre ankarpunkten du står och lättare ju längre ifrån du står. Du jobbar oftast i en minut per övning vilket gör att du under hela minuten kan utmana dig själv genom att gå närmre eller längre ifrån ankarpunkten men du håller en konstant rörelse under minuten, tro mig om du utmanar dig själv tömmer du ut musklerna på rekord tid. Klasserna är oftast 30-45 minuter långa vilket ger dig en riktigt tuff träning under timmen.Vilket ger även dig som har ont om tid en riktigt bra träning. Du kommer till en klass som är välplanerad och sköter du kosten därefter kommer du forma din drömkropp och få en helt ny fysik och du behöver inte lägga någon tid på att planera eller vänta på en någon som använder de vikter och maskiner som du behöver.

Gruppträning är fantastisk för dig som vill träna men inte har motivationen bland de fria vikterna och maskinerna på gymmet och som inte orkar snöra på löparskorna och ta en joggingrunda. Träningen är bra upplagd och det är synkat med peppande musik och instruktören ser till att hela kroppen blir genomkörd.

TRX kan du bland annat träna på Nordic Wellness. TRX ställer lite krav på dig som tränande, du väljer motståndet så du kan komma ifrån en TRX klass med träningsresultat som stålmannen eller som Homer Simpson, du väljer motståndet själv. Om du är igång i gymmet och vill ha ut det sista ur musklerna så komplettera med en TRX klass för att ge musklerna en extra styrkeboost. Jag blandar själv Kampsport, TRX, gymträning och löpning över veckans alla dagar och det är riktigt roligt att blanda olika träningsformer så återigen rekommenderar jag starkt att pröva en TRX-klass.

Sedan jag blev TRX instruktör har jag märkt hur snabbt man förbättras när man har rätt teknik. Ta en klass för att få grepp om teknikerna med TRX:n och komplettera med den i gymmet. Hoppas du blev lite sugen på att ta en TRX klass, du kommer att märka skillnaden, varför inte en morgonklass på Nordic Wellness Kronborg (Malmö) och ha träningen avklarad innan dagen har börjat!

Sätt ett mål - pumpa musklerna - ge aldrig upp!
/Jimmy Wennberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar