torsdag 26 juli 2012

Känslornas kraft




Vad är det som driver mig idag?

Känslor är vad som styr oss människor. Smärta, lust, åtrå, längtan, ångest, glädje, hopp, sorg, ilska, frustration osv. Känslor är osynliga men styr oss som människor, de formar oss inför varje situation man ställs för. Framgångsgurun Tony Robbins kallar känslor för "a force of life"

För att nå dina mål, måste du identifiera den känslan som du behöver för att nå dit. Oavsett vilken känsla det är, måste du göra allt för att optimera den.

Vilken känsla styr dig idag? Är det oron för att du bara är timanställd? Är det känslan att du inte har tid att träna? Är det ångesten att du har gått upp i vikt? Är det oron att du inte alltid kan skydda dina barn? Eller är det känslan att du känner dig oövervinnelig i jakten på dina mål?

Vi vill sträva efter att skapa känslan som Leonardo Di Caprios karaktär i Titanic skriker när han är längst fram på båten: "I am the king of the world"

Tro mig, jag har trampat på många landminor i jakten på mina mål och varje gång lät jag minan tynga ner mig. Känslan av ångest, oro och ilska gjorde att jag omedvetet drog till mig situationer som tog mig längre och längre ifrån mina mål. Ju mer jag oroade mig desto längre från mina mål kom jag och till slut hamnade jag i ett ekorrhjul. Jag skapade min verklighet av alla negativa impulser i mitt liv. Jag drog åt mig situationer som gjorde att samma saker hände var månad, det blev aldrig pengar över att spara, jag kom inte in på min valda utbildning, jag skadade mig så att jag inte kunde fortsätta träna osv.

Det finns ett citat som lyder:
"Om du gör som du alltid har gjort, får du samma resultat"

Så för att ta oss ur det negativa träsket måste vi göra en förändring i våra liv. Vi måste börja med vårt sätt att tänka. Du drar till dig vad du tänker. I boken "The Secret" talar man om lagen om attraktion (law of attraction). Kortfattat går det ut på att de signaler du sänder ut får du tillbaka. Tänker du negativt kommer du hamna i negativa situationer, tänker du positivt kommer du hamna i positiva situationer. Enkelt sätt kan man se det som att hjärnan väljer att följa de känslor du känner.

Så hur vill du ha det i ditt liv? Jag kan rekommendera boken "The Secret" av Rhonda Byrne.

The secret - Hemligheten (inbunden)
Den är full med otrolig framgångsrika människor som berättar hur de använder lagen om attraktion till deras fördel. De delar med sig av sina framgångssagor som alla kan kopiera, bara du har uthålligheten att följa dina mål. Livet är fullt av prövningar, men ju mer positiv energi och tankegång du har, ju lättare kommer du övervinna dina negativa möten i livet.

För varje gång du uppnår dina mål, små som stora, kommer ditt självförtroende att växa och ju lättare har du att låta dina positiva känslor styra ditt liv. För varje gång du möts av något negativt måste du låta dina positiva känslor övervinna ditt tankemönster. Se varje motgång som en chans att växa. Det är en livsstil att tänka positivt, men det ger dig också chansen att växa som människa och uppnå dina mål. Börja smått, se till att vakna i tid var dag. Det var ett litet mål men en bra början. Bygg sedan större och större mål att uppnå, använd dina tidigare resultat som en katalysator. Du har vaknat i tid varje dag, du har sagt hej till tre främmande människor, du har gjort något oväntat för din partner en gång i veckan, du sökte det där jobbet som du verkligen vill ha (trots att du har ett fast jobb som betalar dina räkningar), du tog den där konflikten på arbetsplatsen och löste den, du lyckades lägga undan 100 kronor extra i månaden, sedan 500 kronor tills du lägger undan 2000 kronor i månaden. Du tappade 1 kg förra veckan för att du skippade latten och bytte ut den mot svart kaffe, du tappade 4 kg på en månade för att du tog ett par promenader och skippade wienerbröden på eftermiddagsfikan, du tappade 15 kg på 6 månader då du skärpte kosten och tränade tre pass i veckan istället för att se på tv och äta chips.  Skapa din egen pyramid av framgångar och använd dem som en katalysator mot ditt livs största mål oavsett vad det är. Påminn gärna dig själv om alla små mål du har uppnått.

The Gift of Fear: Survival Signals That Protect Us from Violence (pocket)Sluta ge dig själv ursäkter. Skapa en förändring. Känslor kan vi skapa. Det är känslor som får oss att ta beslut, bra som dåliga. Lita alltid på magkänslan. I boken "The gift of fear" av Gavin de Becker berättar han om en kvinna som möter en man i trappan som erbjuder henne att bära hennes matkassar till hennes lägenhet. Hennes magkänsla var att mannen var farlig, men mannen försäkrade att han var vänlig. Kvinnan struntade i att följa magkänslan och lät mannen bära hennes kassar till lägenheten, när kvinnan öppnar dörren drar mannen in kvinnan och våldtar henne i hennes egen lägenhet. Magkänslan ljuger aldrig för er. Känslor styr oss som sagt i alla beslut vi tar.

Om du vill övervinna en rädsla eller förverkliga ett mål behöver du samma sak, en form av bränsle. Du behöver en känsla som tar dig mot dina mål. Sätt namn på alla känslor du har. Är det inte känslan du behöver så ignorera den. Intala dig själv att det här är inte bra för dig, tänk på alla mål du har överkommit och använd den känslan för ta dig vidare på din jakt för att förverkliga dina mål eller övervinna en rädsla.

Du bör ha tre saker i bakhuvudet.
1. Vad ska jag fokusera på?
2. Vad betyder det?
3. Vad skall jag göra?

Du behöver känslan för att komma igång. Du måste vara fast besluten att nå ditt mål oavsett vad. Du skall fokusera på att forma kämparglöden när den glöder i dig. Oavsett om det är att ha mer pengar på banken eller ha Dolph Lundgren kroppen. Använd beslutsamhetskänslan och försök återskapa den varje dag i ditt liv. Även när du möter en motgång för du växer i motgångar. Tänk så mycket skit du har tagit dig igenom i ditt liv. Du kommer att övervinna nästa motgång också, du är mycket starkare än du tror.

Vad betyder det? Det betyder att du håller på att utvecklas som människa. Det kan vara skrämmande men det är klart värt det. Behåll känslan du behöver och forma den i din jakt på att förverkliga dina mål.

Du skall sätta igång nu! Läs motivationsböcker, ha bilder på dina mål, citat, musik etc som sporrar dig och återskapar känslan som driver dig att fortsätta att jaga dina mål. Du är närmre än vad du tror, ge fan aldrig upp!



Fokusera på det du vill ha i ditt liv. Vi som människor är programmerade av att fokusera på det negativa. Försök att tänka i positiva termer.

Jag vill ha passion
Jag vill bli starkare
Jag vill bli rikare
Jag vill bli snabbare

Kanalisera din energi, fokusera på dina mål. Den främsta orsaken varför vi inte lyckas med våra mål är, enligt framgångscoachen Tony Robbins, att vi inte känner oss värda att lyckas.

I ärlighetens namn tror jag alla känner så, men det är helt befängt. Skriv på ett papper "jag är värd att lyckas" Se dig själv i spegeln och säg: Jag är värd att lyckas.
Du är värd att lyckas. Lås upp din potential och släpp lös den, kanalisera din beslutsamhet och skapa en energi inom dig som du skall använda för att uppnå dina mål. Kapa alla yttre faktorer som hindrar dig att lyckas, du är värd att lyckas.

Jag hoppas att dagens inlägg har fått dig att sätta dig själv i perspektiv och känna efter vad och hur du känner inom dig. Styrs du mest av negativa tankar? Det gjorde jag innan, jag jobbar varje dag med att låta de positiva känslorna styra mig. Det är betydligt mer produktivt kan jag lova.

Bli bäst på vad du gör och brinner för - fullfölj målet - ge aldrig upp!

/ Wennberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar