söndag 15 juli 2012

Tappa inte gnistan!

Känner du någon gång att du tappar all motivation? 

Har du haft känslan att du tappar tron på dig själv och din egen existens? När du har kämpat som mest så har du fått motgången som gör att bägaren rinner över?

Grattis det är nu du verkligen kan utvecklas bortom din högsta potential. Dock kräver det en sak. Handling!

Har vi bestämt oss för att förverkliga en dröm kommer vi att prövas på så många olika plan att de flesta faktiskt ger upp. Oftast ger vi upp för att vår ork har tagit slut. Vardagen har segrat över oss. Räkningar, dagislämningar, skrika och trotsiga barn, oförutsedda utgifter, sjukdom, kärleksproblem, konflikter på jobb, deadlines etc. Alla de här och fler faktorer är saker som gör att vi drar vår sista suck när det gäller att förverkliga oss själva och våra drömmar.

Nästa gång du verkligen känner så vill jag att du utmanar dig själv och går fram till en spegel och säger
"Är det allt du har?" "Jag skall lyckas"

Dra in ett kraftigt andetag och andas ut din ångest, sätt dig sedan ner och börja skriva ner dina mål på ett papper som du har i huvudet och le. Du kommer att lyckas. Alla som har lyckats har varit nära sin bristningsgräns flera gånger. Man letar febrilt efter en förklaring varför det alltid drabbar mig. Varför får ingen annan några motgångar?

Bruce Lee åkte ut för en ryggskada i början av 70-talet, läkare sa till honom att han kanske aldrig skulle kunna gå igen. Bruce vägrade ta emot den domen och började läsa självmotivations böcker och träna ut ifrån hans förutsättningar. Först sängliggande, sedan vad han kunde göra för övningar när han lyckades komma ut ur sängen och hade hela tiden en bild framför sig att kunna ha sin gamla form innan han skadades. Tack vare hans motivation och tanken att bli bättre så fick han sitt livs form efter skadan trots flertalet motgångar på vägen.


Lance Armstrong fick testikelcancer när han var som bäst. Att cykla Tour de France med testikelcancer är kanske inte vad man räknar att en person med cancer skal göra. Lance bestämde sig för att trotsa läkarnas ordinationer och väcka medias uppmärksamhet kring sjukdomen. 2009 placerade Lance sig på en tredje plats i Tour de France.

George Saint Pierre råkade ut för en ordentlig knä skada och läkare sa att han hade en liten chans att få samma rörlighet som han hade innan. George tränade sakta men säkert, övade sitt knä med stabilitets övningar och efter en lång tid gjorde han comeback i UFC

Det finns hur många människor som helst som har varit vid sin britsningsgräns och tänk "skit samma, jag kommer aldrig klara mig" Allt handlar om inställning och om du är beredd att offra din självömkan och sofftid mot rehabträning, skuldsanering eller vad det nu må vara.



Det är helt ok att för en liten stund ägna sig att självömkan oftast inser man själv att i det här stadiet vill jag inte vara och får en "nu jävlar" känsla. Man behöver bearbeta känslan men man skall inte stanna kvar i den.

I mina mål sökanden har jag sprungit in i väldigt mycket väggar. Jag har flera gånger funderat på att skita i det. Men var gång har jag också tänkt. Nä jag skall fan lyckas, jag är herre över mitt eget liv, jag bestämmer när det är dags att lägga av!

Både fysiskt och ekonomiskt har jag råkat ut för flera käftsmällar. Men för att citera Lance Armstrong

"Pain is temporary, it might last for a minute, an houer or a year, but eventually it will subside. But if i quit how ever it will last forever"

Livet gör en ödmjuk. Ge inte efter för era motgångar. Det är bara hinder som testar hur mycket du verkligen vill ha och förverkliga dina mål. Men det krävs hårt arbete och dedikation, ingenting kommer av sig själv. Hade det varit enkelt så hade alla gjort det oavsett om det gäller att träna för en OS placering eller utveckla sin aktieportfölj.


Du blir så mycket starkare efter var motgång, du utvecklar din överlevnadsinstinkt för var motgång du övervinner. Följ mig och kämpa för att utveckla dina mål. Vi kommer alltid att springa in i motgångar, men vi klarar oss alltid. Kämpa, kämpa, kämpa det är hårt men vill du verkligen ha det så kommer du att lyckas och du kommer att älska dig själv för att du höll ut.

Jag älskar en hård kämparglöd, handlingskraft och dedikerade människor. Jag älskar tankekraften hos militära specialförband som te.x. Navy Seals. Jag är inget militär freak men den mentala träningen och inställningen de har och utvecklar är något vi alla skall kopiera då kan vi övervinna allt.

Sammanfattningsvis sök på nätet efter personer som har haft liknande motgångar och lär er av hur dem tacklade motgångarna och sök efter personer som lyckades med de målen du vill uppnå och dra inspiration från dem, omge er av saker som inspirerar er för att nå era mål!

För att citera Ray Lewis
"Det enda som gör att jag är speciell är att jag bestämde mig för att vara speciell"

 Utmana dig själv hela tiden i jakten på dina mål. Kan du offra det du har nu för att bli vad du verkligen vill bli? Gör det nu! Ta med dina nära och kära på jakten mot dina drömmar. Jobba hårt, det kommer vara motgångar var beredd på det, men låt dem inte bryta ner dig. Du bestämmer när det är dags för att sluta (givetvis inte från målet är uppnått)

Vi kommer att beröra det här ämnet mycket mer.
Tack för att du orkade läsa.

Sätt ett mål - övervinn var motgång - jobba som fan!

/ Wennberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar