måndag 9 juli 2012

Take the Pain!

Vad är ditt mål i livet?

Sjukt stor fråga men du måste veta vad du strävar mot!
Vad är det som gör att du orkar ta dig upp ur sängen varje morgon?

Jag tror att vi bör ha minst 3 stora mål i livet.

*Familjerelaterat
*Ett fysiskt mål
*Ett själsligt mål

Alla tre kan vara samma sak, men jag tror man behöver tre mål som driver en själv att göra sitt yttersta var dag.

Ett mål kan helt plötsligt föda ett annat mål, men jag tror som individ måste man sträva efter något.
Jag tänker dela med mig av min kamp för att bli mitt yttersta inom fysisk träning.

Alla som känner mig vet att jag råkade ut för en ryggskada som tog mig ifrån min älskade kampsportsträning. Kortfattat var det en diskförskjutning och en kota i ryggraden som hade blivit felplacerad.

Jag kunde ha skitit i att träna  och skyllt på min skada, men vad hade jag fått ut av det? Många ser en sådan här motgång som en "fribiljett" för slippa dagens krav på att man skall infinna sig på gymmet tre dagar i veckan och de flesta hade nog köpt läget, "ja ja, han har en ryggskada"

Värken är konstant och i vissa vridningar känns det som om jag skall bli förlamad eller att jag får en kniv instucken i ländryggen. Själv tror jag att motgångar är till för att testa hur mycket du är villig att kämpa för att nå ditt mål. Det är flera gånger som man är redo att kasta in handduken och bara skita i det hela, men sen finns en tanke, en röst, en instinkt som skriker KÄMPA! Låt dig inte besegras, du är herre över ditt eget liv!

Så efter flertal besök hos kiropraktorer, naprapater, sjukgymnaster, vårdcentraler och andra "experter och healers" kom jag, tack vare en kollega, i kontakt med Malmö kiropraktor klinik. Där fann jag en mycket kompetent kiropraktor som även kunde lägga upp en plan på hur jag skulle bli av med värken.

Jag skulle hålla mig till en plan som bestod av rehab-inspirerad styrketräning, yoga och crosstrainer träning. Jag är på god väg tillbaka men jag har satt mitt mål (ett kortsiktigare) - Få tillbaka min rörlighet. Kiropraktorn och hans plan hjälpte mig mer på en månad än vad alla andra hade gjort på två år.

Jag är konstant i tanke med vad jag vill ha. Tydlighet är ett måste, är du diffus med din målsättning kommer du att gå vilse. När din lathet eller din bekvämlighetszon säger "ligg i soffan" ska du ge dig själv en ny tanke: "Kommer jag att tacka mig själv om 5 år om jag ligger kvar i soffan?"

Är svaret nej, res dig direkt och gör något som tar dig närmre ditt mål. För var gång du skjuter upp något som tar dig närmre ditt mål, tar det en dag längre att nå ditt mål.

Idag mår jag bättre. Jag är konstant med hur jag vill att min kropp skall kännas och gör allt för att nå dit. Jag kommer att dela med mig av alla mina målsättningar här och hoppas att ni kan hitta inspirationen för att nå era egna mål.

Min förmiddag spenderades på sportlife och målet att få "Dolph Lundgren"-kroppen när jag fyller 50 (är 30 idag) fortsatte. Samt gjorde jag mina rehab övningar för komma ifrån mina ryggproblem.

Dagens lärdom:
Skriv ner dina mål. Börja med tre kortsiktiga och sedan tre långsiktiga. Överdriv, du kan få allt du vill i världen, om du tar dig ur din bekvämlighetszon. Titta på dina mål var dag och gör något (litet som stort) för att komma dit.

Om du gör som du alltid har gjort, kommer du att få samma resultat.

Take the pain - reach your goal!

Sätt ett mål - var konstant - jobba som fan!

/Wennberg

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar