onsdag 8 augusti 2012

Power Muffins - Din bästa vän!

Vill du ha ett snack som är högt på protein men lågt i kolhydrater och tar 5 min att tillverka?

Då skall du fortsätta att läsa.

Jag kom över ett recept på protein "cup cakes"
Det är ett perfekt sätt att få "något gott" i sig utan att sabba formen.
Hur gör man?

Första gången jag provade var när min sambo var ute med svärmor på en shoppingrunda. Då visste jag att jag hade tid att rätta till allt jag kunde ställa till med i köket.

Du behöver följande saker för att tillverka dina muffins:

En stor kaffekopp. Ju större kopp destu bättre (muffinsen växer lite)
Solrosolja
1 ägg
1½ skopa proteinpulver
3 msk ekologiskt jordnötssmör
1 tsk stevia
Lite kaffe

Tillvägagångssättet

Smörj koppen med lite solrosolja te.x. med lite kökspapper så muffinsen inte fastnar när du skall äta den. Kläck sedan ägget i koppen. Häll i proteinpulvret (smaken kan du variera, jag använde cappuchino den här gången) Blanda ner allt jordnötssmör i koppen. Det är jordnötssmöret som är smakbasen, så var generös med det. Strö i stevian (det kan man plocka bort men lite naturligt sötningsmedel är inte fel).

Sedan behöver du vätskan. Du kan byta ut kaffet mot vatten men går då miste om smaken. Häll över tillräckligt med kaffe för att täcka degen. Blanda nu allt tills att du har en slät smet. Pulvret, smöret och kaffet kan vara lite klurigt och tar lite tid men se till att mixa det ordentligt (testa mixerstav).

När du har en bra konsistens ställer du in koppen i micron. Mikrovågsugnar kan variera i styrka men jag körde på 1000w i 1:50 min. Ta ut koppen och skär med en kniv längs kanterna så att du får ut "muffinsen" utan att den fastnar.

Skär sedan muffinsen i tre delar horisontellt, så har du en perfekt godbit. Du kan klicka på lite smaksatt kesella så har du en perfekt dessert eller snack när sötsuget sätter in. Muffinsen består till största del av proteiner och har väldigt lite kolhydrater, smakar gott och tar väldigt kort tid att göra!

Testa en bit när den är varm och en bit när den är kall. Jag föredrar den när den har legat i kylen ett tag men smaken är som baken...delad ;)

Hoppas det smakar!
Maila mig gärna hur era muffins blev och vad ni tyckte om dem. Jag har i alla fall hittat en ny proteinfavorit :)

Sätt ett mål - Njut av er framgång - kämpa som fan
/Wennberg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar